Університет для батьків
Перший раз у перший клас. Як підготувати дитину
до школи
Весна – час особливого клопоту в сім’ях майбутніх першокласників. Стурбовані батьки бігають від однієї елітної гімназії до іншої, щоб встигнути записатися на співбесіду або тестування. Деякі мами і бабусі відрізняються особливим завзяттям у проштовхуванні чада до світлого майбутнього, дітям шукають репетиторів за оголошенням «Готую до вступу в перший клас» або за наполнгливими рекомендаціями шанованих знайомих. І ось з малюком займаються з ранку до вечора, так що йому пограти ніколи. Навіть час прогулянок доводиться скорочувати. А шкільний психолог раптом приголомшує маму на прийомі: «Ваш син – чудовий малюк. Але до школи поки не готовий. Краще йому ще рік в дитячий сад походити». Мама, звичайно в гніві «Насажали тут всяких липових «фахівців»! Придумали дурниць! Та хто він такий, цей психолог, щоб мені вказувати? Дитина і читає вже, і до ста рахує, і домашню адресу знає. Навіть прописи освоїла. І вона, бачте, не готова! Що значить – не готова?»
Дійсно, що означає – «не готовий»? Що, власне, означає ця нещаслива «готовність до школи», яка доставляє так багато клопоту педагогам і змушує так сильно нервувати батьків?
У будь-якого психологічного поняття, як правило, є своя історія. Зараз ми вже звикли до поєднання «готовність до школи». Але це досить молодий термін. І проблема готовності до школи теж дуже молода. А виникла проблема готовності у зв’язку з експериментами з навчання шестирічок. Поки діти йшли до школи з семи або навіть з восьми років, ніяких питань не виникало. Звичайно, одні навчалися краще, інші гірше. Але коли процес навчання зіткнувся з шестирічками, звичні, усталені методи роботи раптом зазнали фіаско. Більш того, неспроможними виявилися прогнози шкільної успішності дітей і звичні пояснення їхніх невдач. Ось приходить симпатична дитина з інтелігентної родини. Вихована. Батьки приділяють багато уваги, розвивають, як можуть. Вона і читає, і рахує. Здавалося б, чого ще хотіти від майбутнього першокласника? Тільки вчи його – і вийде відмінник. Так не виходить! Шестирічок приймали не скрізь. Це, як правило, були елітні школи, що мали можливість, так чи інакше, відбирати дітей. Вчителі відбирали за звичними для себе показниками. А через півроку з’ясовувалося, що мало не половина відібраних дітей не виправдовує сподівань, які на них покладені. Не те, що відмінники з них не виходили: виникала проблема навіть на рівні освоєння програми. Здавалося, що складнощі вирішити можна: діти погано вчаться, значить, погано готові. А раз погано готові, потрібно готувати краще. Наприклад, з п’яти років. І під цим «краще» знову розумілося «читати, рахувати» і т. д. І знову нічого не виходило. Тому що не можна нічого хорошого зробити з дитиною за допомогою механічного зниження планки навчання, ігноруючи закони її психологічного розвитку.
У чому ж суть «готовності»?
Готовність – це певний рівень психічного розвитку людини. Не набір деяких вмінь і навичок, а цілісне і досить складне утворення. Причому неправильно звужувати його виключно до «готовності до школи». Кожен новий ступінь життя вимагає від дитини певної готовності – готовності включатися у рольові ігри, готовність відправитися без батьків у табір, готовності навчатися у ВНЗ. Якщо дитина в силу проблем свого розвитку не готова вступати в розгорнуті відносини з іншими дітьми, вона не зможе брати участь у рольовій грі. Якщо вона не готова їхати в табір без батьків, оздоровчий відпочинок обернеться для неї тортурами. Не готова грати за правилами університету, не зможе успішно навчатися. Але наївно думати, що можна запобігти якимось складнощам в житті, випереджаючи події.
Щоб дитина з дошкільника перетворилося на школяра, вона повинна якісно змінитися. У неї повинні розвинутися нові психічні функції. Їх неможливо розвинути заздалегідь, тому що в дошкільному віці вони відсутні. «Тренування» – взагалі слово некоректне по відношенню до маленької дитини. Моторика, мислення, пам’ять – це все чудово. Тільки до шкільної готовності відноситься не тільки це. Величезна кількість книжкової продукції, що запудрює батькам мізки (мовляв, купіть – і все буде добре), ніяк не впливає на визрівання шкільної готовності. Це процес внутрішній, і ззовні їм управляти неможливо.
Що відрізняє дитину, готову до школи?
По-перше, така дитина повинна вміти бачити навчальне завдання, приймати його. Коли вчитель намагається пояснити дітям сенс множення на прикладі викладеної плитками кухні, а діти починають ставити питання про колір плитки, про магазин в якому плитку купили, про те, яка машина стільки плитки привезла і т. п., це означає: вони не можуть приймати навчальне завдання, не бачать його. Чому? Тому що вони не готові до шкільного навчання.
По-друге, дитина, готова до шкільного навчання, вміє виділяти загальний спосіб дії. Вона здатна охопити ситуацію в цілому, її смислову складову. Дошкільник на її місці буде діяти формально. Ось приклад. На одному занятті в дитячому садку вихователька написала на дошці приклад: «5-3». Діти повинні були придумати завдання по цього запису. І один хлопчик завдання придумав: «У мами було п’ять ножиць. Три вона взяла й з’їла. Скільки ножиць залишилося?» Опускаємо характеристику хлопчика. Цікаво, що відповіли інші діти. Вони відповіли: «Залишилося двоє ножиць». На повному серйозі. Ніхто не засміявся. Ну, і дійсно. П’ять – це три і два. Три прибрали, два залишилося. Вміють рахувати ці малята? Уміють. Чи готові до школи? Не готові.
Третя складова готовності до школи – поява специфічної самооцінки. Проводилося дослідження самооцінки у дошкільників та молодших школярів. Для цього використовувався ряд сюжетних картинок. Наприклад, на картинці зображувалася гірка. За нею на лижах з’їжджає хлопчик. А на наступній картинці цей хлопчик лежить в заметі, лижі в різні боки стирчать. Або дівчинка піднімає відро з водою. А на іншій картинці відро впало, вода розлилася. Дітям задається питання: «Чому так вийшло? У чому причина невдач?» Що відповідають дошкільнята? Гірка крута, відро важке. А школярі? Хлопчик не дуже добре вміє кататися на лижах. Дівчинка недостатньо сильна, щоб відро підняти. Але хлопчик, додають вони, потренується і навчиться з’їжджати. Дівчинка теж підросте, і обов’язково з відром буде справлятися. Про що це свідчить? Про різний підхід до життя. Дошкільнята ще не виділяють себе з навколишньої дійсності в якості суб’єктів діяльності. Займенник «я» для них тотальний: не я в конкретній діяльності, а «я» взагалі, в цілому. При такому погляді на життя його не те, що перша двійка або трійка, його четвірка вб’є наповал. Адже якщо «я» намалював не дуже добре, значить – «я» поганий. Це означає – мене любити не будуть.
І, нарешті, четверта складова: дошкільник живе в ігровому просторі. Його цікавить сюжет, але зовсім не цікавить процесуальна сторона діяльності. Здавалося б, це парадокс: адже дошкільник і мислить, тільки що-небудь роблячи. Але він не рефлексує способи своєї діяльності. Якщо завдання в нього не виходить, дошкільник скаже: «А я наче зробив!».
Ось такі специфічні складові шкільної готовності.
Тепер треба відповісти на важливе питання. Що означає цей діагноз: «Ваша дитина не готова до школи»? Батько з переляком прочитує в цьому формулюванні щось страшне: «Ваша дитина – недорозвинена». Або: «Ваша дитина – погана». Але мова йде про шестирічну дитину. І що констатується на даний момент неготовність до шкільного навчання означає всього лише те, що воно означає. А саме: те, що дитині зі вступом до школи треба почекати. Вона ще не дограла.
Що важливо вміти і розуміти дитині при вступі до школи
Психологічна готовність дитини до шкільного навчання полягає в тому, щоб до часу вступу до школи в неї склалися психологічні риси, які властиві школяру.
У дошкільному віці виникають поки що тільки задатки цього перетворення в учня: бажан¬ня вчитися, стати школярем, уміння керувати своєю поведінкою і діяльністю, достатній рівень розумового розвитку й розвитку мови, наявність пізнавальних інтересів і, звичайно, знань і навичок, необхідних для шкільного навчання. Накопичення цих передумов — непроста справа.
Що ж можна і чого не можна робити до школи?
Не слід:
• до приходу в школу змінювати режим життя дитини: позбавляти його денного сну, довгих прогулянок, ігор у достатній кількості;
• оцінювати все, що робить малюк, так, як слід оцінювати діяльність учня;
• проходити з дитиною програму першого класу, насильно змінюючи гру навчанням.
Необхідно:
• прищепити дитині інтерес до пізнання навколишнього світу, навчити спостерігати,
думати, осмислювати побачене і почуте;
• навчити долати труднощі, планувати свої дії, цінувати час;
• вчити дитину слухати і чути своє оточення, поважати чужу думку, розуміти, що свої бажання потрібно узгоджувати з бажаннями інших людей — дітей і дорослих, прагнути реально оцінювати свої дії й досягнення.
Світогляд дитини, її знання — це те, про що вона дізналася з вашою допомогою за усі дошкільні роки — знання про навколишній світ, від найближчих його виявів, які вона без¬посередньо засвоїла, ідо віддалених, які дитина засвоїла, коли їй пощастило подорожувати з вами, з ваших розповідей, бесід, домашніх занять, з книжок, радіо, телевізора, від друзів.
Світогляд дитини — це те, що вона:
• знає про себе (прізвище, ім’я, адресу), свою родину (як звуть батьків, ким вони працюють, що роблять на роботі), своє село, місто, вулицю (трохи історії, назви вулиць, важливі місця, видатні люди);
• знає про явища природи: пори року, їх послідовність (яка пора року настане після літа, а яка після весни, назвати все по порядку), місяці кожної пори року, їх загальну кількість і послідовність; дні тижня, частини доби; про сонце, дощ, сніг, урожай, що таке борошно, цукор і як їх роблять, з чого роблять хліб тощо;
• знає про світ;
• полюбляє робити у вільний час (улюблені книжки, музика, вірші, казки, оповідання, письменники, художники, композитори);
• знає про дорослих людей: за віком, професіями, які бувають люди вдома і на роботі, серед людей, на вулиці — за своєю вихованістю— невихованістю; добротою, чуйністю— байдужістю; яких людей треба поважати, а яких боятися; звідки, на думку дитини, беруться порядні і непорядні люди;
• знає про сучасну техніку, транспорт.
Перш, ніж почати читати, дитина повинна навчитися слухати, з яких звуків складаються слова, які вона вимовляє. Вона повинна навчитися робити звуковий аналіз слів, тобто вміти назвати звуки, з яких складається слово.
У віці п’яти-семи років у дитини формуються психічні функції, що забезпечують згодом шкільну успішність. Готовність до школи передбачає не тільки і не стільки конкретні знання про навколишній світ, хоча якщо дитина неосвічена, то вчитися в школі їй буде дуже важко. Не принципово, насправді, чи вміє вона рахувати до десяти прямим і зворотним рахунком, чи знає пори року і назви місяців, – хоча всі ці знання, зрозуміло, потрібні.
Чому перед школою це не найголовніше? Практика показує, що дитина, фізіологічно маючи в цьому віці наочно-образне мислення, іноді важко запам’ятовує формальні речі, наприклад, їй не завжди легко вивчити всі дванадцять місяців і запам’ятати їх “підряд і врозбивку”. Вчать-вчать батьки та вихователі, а від неї як від стінки горох. Але ось дитина пішла у школу і стала щодня прописувати дату в зошиті, та ще й час, коли канікули, саме запам’ятовується, та й літні місяці наповнюються новим змістом. Ось і запам’ятався рік, всі дванадцять місяців – інформація перестала бути непотрібною і чужою, вона її присвоїла, зробила своєю. Так що незнання місяців – не ознака неготовності до школи.
Але є речі, принципові для навчання в школі. Які?
Фонематичний слух.
Дитяче вухо повинно вміти чути дзвінкі і глухі, м’які і тверді звуки. Він має чути, що в іменах Тім і Том звук «т» звучить по-різному (м’яко і твердо). Розрізнення дзвінких і глухих, наприклад «г-к» – теж неодмінна умова, щоб дитина писала грамотно: кістки і гості. Саме це вміння забезпечить грамотність.
Психолог згадує: “Привели на консультацію дівчинку. Четвертий клас. Раптово пішли суцільні двійки з російської. Я перевірила все, що можна було перевірити, – не можу намацати причину, незрозуміло! Слухаю, дивлюся. Раптом бачу – вона в слові «лев» пише «в а ф». І тут я стала перевіряти її фонематичний слух і з’ясувала, що вона не розрізняє м’якості-твердості, дзвінкості-глухоти. Стало ясно, що погано вчитися з російської дівчинка стала через те, що в четвертому класі різко зросло навантаження по швидкості і об’єму. І вона, не маючи добре сформованого фонематичного слуху, а користуючись правилами і пам’яттю, просто не встигала проаналізувати те, що пише, і зрозуміти, які літери треба писати “.
– А чому раніше у неї були четвірки-п’ятірки?
– У перших класах був низький темп. І маленькі обсяги. Вона встигала. Так-сяк на простих словах і малих обсягах справлялася. Недорозвинення було неочевидним, шкільний логопед його не відстежив.
Відчуття та розуміння величини.
Знову приклад з практики психолога. “Дівчинка навчається у третьому класі гімназії, але раптом ні з того ні з сього починає отримувати двійки з математики. За всі контрольні. Явно у дитини щось не складається. Перевіряю. З’ясовується – дівчинка не розуміє, що таке величина, вона оперує з цифрами, але у неї немає внутрішнього відчуття, що за кожною цифрою стоїть величина. Вона не могла розділити смужку паперу на рівні частини, не здогадалася скласти навпіл, а потім розрізати. А навчившись з моєю підказкою складати смужку навпіл, не змогла скласти з неї чотири рівні папірці – вона не розуміла, що для цього смужку потрібно просто перегнути ще раз “.
Дитина нормальна, вона просто не відчуває, що саме стоїть за цифрами. А це почуття має скластися до семи років обов’язково.
Послідовність викладу думок.
“Приходить до мене хлопчик-першокласник. Розмовляємо дружньо, неспішно. Обговорюємо завдання з його підручника:” На полиці було десять книг, п’ять зняли, скільки залишилося? “Питаю його, про що завдання. Відповідає: про книги. Що значить про книги? Хіба завдання про те, які там книжки стояли на полиці, фантастика, казки, комікси? Ні. Ще раз – про що завдання? Каже, про полицю. Уточнюю: раз про полицю, то, напевно, в задачі йдеться, що вона металева або з дерева, фарбована білою або чорною фарбою? Ні. З третього разу він здогадався: завдання про кількість книг “.
Одна з найчастіших причин нерозуміння завдань – невміння викладати думки, виділяти головне і другорядне. Це вміння необхідно для освоєння будь-якого шкільного предмета. У математиці, наприклад. Приклади школяр вирішує, вивчив алгоритм, а завдання не може, там треба розуміти, про що саме йде мова. Значить, до школи у дитини не сформувалося вміння послідовно викладати текст.
Орієнтація у просторі.
У якому просторі? У будь-якому. Просторі будинки, кімнати, аркуша паперу. А простір – це математика, це геометрія.
Посилаємо чадо у ванну, нехай покладе на праву полку мило, на ліву рушник. І потрібно обов’язково знати, що лівіше – це ще сильніше вліво, а правіше – ще трішки вправо. Попросіть дитину: “Постав ближче, постав подалі” – не факт, що кожен дошкільник впорається.
(До слова сказати, з порівняльними ступенями взагалі біда! Це хоч і не завжди відноситься до просторових понять, але завжди до понять, потрібним і в побуті, і в школі. Ось, наприклад, ви не звертали уваги, як діти грають у “холодно -гаряче “? Здається, немає гри простішої. Однак послухаємо, як наша дитина говорить? ” Найтепліше “, або тільки “Тепло, тепло, тепло!” У наші дні становище просто катастрофічне. Рідко діти підготовчої групи дитсадка володіють порівняльним ступенем. Ближче-далі. Вузько, вже, вузенькі. Гаряче, гаряче, гаряче, окріп!)
База для розвитку просторового мислення, орієнтації в просторі – повноцінна велика моторика. У першу чергу дітям потрібно багато рухатися, грати в рухливі ігри. Дитина повинна оком відчувати відстань, рукою – вагу, відчувати напругу м’язів, потрібне, щоб кинути з певною силою, докинути на потрібну відстань, потрапити в ціль. Вона повинна відчувати, що якщо робить великі кроки, то їх потрібно менше, щоб дійти до мети. А якщо маленькі – то більше.
Нам тільки здається, що діти вміють крокувати і широко і маленькими кроками. Не вміють. Пару десятиліть тому в кожному дворі гарного дня крутили скакалку, туди треба було вчасно стрибнути і вискочити. Стоїш, готуєшся, ось потрапив в резонанс, вбіг під мотузку, ось вже стрибаєш. Кілька стрибків – за тобою черга! – І знову підхопив ритм, вискочив. Скакалка розвиває ритм, а ритм – це і слово, і вміння пристосуватися до світу, гармонізувати себе. Ритм – це первинні вібрації, які лежать в основі всього сущого. Дитина, яка не відчуває ритму, не може його відбити – як вона дізнається про склади? Ніяк. Значить, не перевірить перенесення слів, не знайде перевірочні слова, які теж шукають через склади. Але це вже інша історія …
Рекомендації батькам як підготувати дітей до школи
Як це ні здавалося б Вам дивним, але підготовку треба починати задовго до народження дитини, стараючись, щоб вагітність у мами протікала без різних несприятливих чинників анамнезу.
Після народження дитини намагатися довести питому вагу, всіх несприятливих чинників анамнезу, що є після пологів, до мінімальних величин.
Піклуватися про те, щоб Ваш малюк сприятливо адаптувався до умов дошкільних установ.
Знати вікові норми і особливості вашої дитини і, пред’являючи йому вимоги, виходити лише з них.
У жодному випадку не відкидати дитини, не занижувати її самооцінку.
Створити сприятливий клімат для неї в сімї.
Любити, як раніше, можливо, трохи більше і дати їй про це знати.
Наперед поцікавитися про компоненти шкільної зрілості дитини і своєчасно їх розвивати.
Стежити за розумовим розвитком дитини.
Створити умови, щоб розвивався інтелект, щоб не було його затримки.
Читати дитині казки і вірші.
Вивчати з ним пісні. Разом слухати музику. Дивитися мультфільми, дитяче кіно.
Хвалити її за перші малюнки.
Водити в музеї, театри, цирк і зоопарк.
Дарувати якомога частіше різні іграшки, необхідні для його віку.
Грати в сюжетно-ролеві ігри і режисерську гру.
Будь-якими способами заохочувати спілкування з однолітками.
Виховувати світ відчуттів.
Вивчати дитини управляти емоціями, бути емоційно незалежним від Вас. Намагатися зменшувати її тривожність.
Стежити за станом здоров’я і займатися реабілітацією всіх виявлених відхилень.
Взнати у вихователів наперед, хоча б за рік, наскільки зрілий або незрілий дитина, або ж провести самостійно орієнтовний тест шкільної зрілості дитині удома.
Частіше розмовляйте у присутності дитини про школу, шкільне життя. Спрямовуйте дитину на серйозне ставлення до навчання.
Не приховуйте труднощів, які чекають малюка у школі, але формуйте у нього впевненість у їх подоланні.
Частіше звертайте увагу дитини на зовнішній вигляд, хороші вчинки школярів.
Навчіть сина чи доньку найпростіших навичок самообслуговування (вмиватися, чистити зуби, одягатися, доглядати одяг, акуратно їсти).
Привчіть дитину лягати спати та вставати у певний час ( лягати спати не пізніше 9-ї години вечора, а вставати о 7-й годині ранку).
Заохочуйте малюка до малювання кольоровими олівцями, письма ручкою (написання паличок, кружечків, трикутників, квадратиків).
Прищеплюйте дитині дбайливе ставлення до книжок, олівців, зошитів, фломастерів. Навчіть їх правильно гортати сторінки.
Не стримуйте інтерес дц навчання, заохочуйте малюка до набуття знань, обміну враженнями від почутого, побаченого.
У будь-якій конфліктній ситуації не принижуйте гідності дитини, прагніть заохотити її до самовдосконалення.
Завжди прагніть підтримувати вихователя, вчителя, не критикуйте його в присутності дитини.